31 januari 2007

Apartheidäpplen

Det har dykt upp en ny frukt i mataffärerna den senaste tiden. Det handlar om en förädlad form av persimmon som säljs under namnet "Sharon". Ursprungslandet är oftast Israel men den exporteras även från Sydafrika.

Jag har ett annat namn för frukten, i varje fall när den kommer från Israel: apartheidäpplen. Den sydafrikanska versionen kan man paradoxalt nog äta med gott samvete, men den israeliska bör man låta bli om inte vill stödja rasism och urskiljningslöst våld.

Själv resonerar jag såhär: den dag Israel börjar behandla palestiner och sina andra grannar som människor så ska jag med glädje bada i Eilat, äta israelisk frukt och köpa andra israeliska produkter. Många av mina favoritprodukter kommer tyvärr från Israel.

Min egen bojkott av Israel började förra sommaren i samband med landets överfall av Libanon, min mors hemland.

Jag tror inte att något annat än en seriös bojkott kan få Israel att börja respektera mänskliga rättigheter. Antagligen måste bojkotten sprida sig till USA innan den får effekt, vilket kan ta tid. Men det gick i fallet Sydafrika, och det kan fungera även för Israel. Dra ditt strå till stacken - undvik apartheidäpplen!

/Politruck

Kommentarer:
Så sant som det är skrivet!

Bra upplysning Jan!

Mvh,
Ryan.
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]