11 februari 2007

Nöff nöff

Enligt SvD så har svenska högerextremister börjat registrera meningsmotståndare och judar i ett eget uppslagsverk. Jag kollade in sajten, och till ingens förvåning så var det ett taffligt hopkok. Den som sett "information" från "nationalister" (host) förut blir inte överraskad. Det är den vanliga soppan uppblandad med vad som ser ut som stommar till artiklar om meningsfränder och meningsmotståndare. Ännu så länge är de ingenting att räkna med ens som nischuppslagsverk och jag måste säga att jag är skeptisk till att de någonsin själva producerar något användbart.

Det enda nyhetsvärdiga är att de diskuterar vilka journalister som är judar och vilka som inte är det. Om en journalist står att han egentligen inte borde kategoriseras som jude eftersom han bara är judisk på fädernet, om en annan står att han är svensk-judisk journalist. Varför bemödar de sig med att samla sådan information? Knappast för att skicka julkort iallafall!

Normalt sett är jag för full yttrandefrihet. Typ: "Jag håller inte med dig, men jag är beredd att dö för din rätt att framföra din åsikt.". Samtidigt så oroar det mig när rasister sammanställer information om sina motståndare och hatobjekt. Den typen av verksamhet kan mycket väl vara lika farlig för yttrandefriheten som dålig lagstiftning på området. Eller farligare. Hur ska det balanseras?

Jag tycker att hatbrott borde bemötas med en sammanhållen lagstiftning som inte gör skillnad på hatbrott mot judar, muslimer, homosexuella eller vilka som är föremål för hatbrottet. Att registrera motståndare efter etnisk tillhörighet hör definitivt till det som jag tycker borde vara straffbart. Även om de skulle börja skicka julkort...


/Politruck

Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]